03 juni, 2010

Blandad vardag

Är tillbaks på jobb. Mycket riktigt hamnade jag på postop.

På vårt postop är det i stort sett samma slags pat som på ett vanligt sjukhus ligger på IVA.
Med den skillnaden att man kan ha 3 pat, på 2 personal eller dela 5 pat på 3 personal. Riktiga supernurse jobbar här. ;)

Mycket riktigt hade jag 1 pat i respirator och ett litet barn < 1 år. Men det gick bra, hade en van undersköterska och bebisen var lugn nästan hela natten. Hade lite problem med vätskebehovet och tog många gaser samt ringde jouren flera ggr. Små bebisar kräver lite mer uppmärksamhet...

Jag fick också tillfälle att lära mig den nya apparaturen som bytts ut under året jag gått i skolan.

I fikarummet kallar mina kollegor mig för "doktorn" lite retsamt.

Idag har vi tagit en tur till stranden vid en sjö, efter det blev det glassfabriken och stora strutar till barnen. *sommarlycka*

4 kommentarer:

Madeleine sa...

Hej!
Har följt din blogg ett tag och tycker det är roligt med inlägg som handlar om ditt arb som iva-ssk då jag själv är ssk. Har nu en fråga till dig som, om du har tid och lust, gärna får besvara.

Jag undrar hur länge du jobbade innan du gick VUB:en? Jag blev färdig i januari i år, men har sedan länge bestämt att jag ska läsa till an-ssk. Jobbar nu på en akutkir.avd och tröttnade på avd-arbete redan efter första intro-veckan...
Hur resonerade du inför val av vub och hur länge tycker du man bör ha jobbat?

Vänligen,
Madeleine

Dr Wannabee sa...

Hej Madeleine

Kul att du gillar bloggen.

Jag jobbade väldigt kort(för kort?) tid innan jag läste vub i Intensivvård.

Det är bra att ha sett lite olika avd innan man bestämmer sig. tex Akutmottagning, akutkirurgi, MAVA, och kanske även hemsjukvård. Kan passa om du hamnar som narkosssk i ambulans. Det är bra att veta från vilka förhållanden som pat kommer ifrån och kommer till. Jag har jobbat extra på en akutkirurgisk avd och tycker det är riktigt kul, spec eftersom jag nästan bara varit på Iva innan.

Försök få din utbildning betald, Ibland betalar arb.givaren vub om det är brist på sjukhuset. Eller ta iaf inte studielån om du klarar dig utan. tex genom att jobba samtidigt.

Bäst betalt efter vub har distriktsssk, BM och IVA. Narkos ligger lite lägre för att fler vill bli det.

Anna sa...

Hej! Hittade din blogg genom att jag sökte info om Iva-ssk. Jag läser till ssk och har just gjort klart min femte termin. Gjorde en totalomsadling i mitt yrkesliv och det är jag SÅ glad för. Jag är också 70-talist (så roligt med dina nostalgibilder:)) och har man och tre små underbara barn, så jag vet hur det är att mixa familj och pluggande! Planering, planering! :D

Funderar lite på Iva-vubben sen, men jag ska ju förståss jobba först. Hoppas kunna få jobba på en allmän medicin eller kirurgavd till att börja med. Har börjat läsa din blogg från start och ska definitivt fortsätta läsa. Vilket superjobb du gör!! Lycka till och ha en fin sommar!!
/ Vänligen, Anna!

Dr Wannabee sa...

Hej Anna. Välkommen hit :)

Lycka till med utbildningen.