28 januari, 2010

Altruism

Att bry sig om varandra och vilja hjälpa, det är vackert.
Det är en av orsakerna till att jag sökt mig till vården. Jag blir lycklig av att känna att jag kan göra en insats. Att mitt bemötande av patienten var det som gjorde den hemska situationen möjlig att ta sig igenom. Det är också så jag tänker om plugget, jag lånar gärna ut min tenta och anteckningar.

I slutändan skall vi alla bli läkare. Liv och död kan stå på spel.
Lär sig min blivande kollega lite till mha mina anteckningar då har jag gjort en god gärning.

Jag diskuterade det med en kompis häromdagen. Att det är rätt skönt att se att så många som läser till läkare är altruistiska. Man vill göra sitt bästa för patienten, för patientens skull inte för sin egen.

Det är inte alltid man märker den altruistiska sidan, det finns avundsjuka, mobbing och missunnsamhet. Som i alla sociala sammanhang. Men jag kan inte låta bli att bli besviken och förvånad när jag märker det.

Vad gör man? Jag tänker att det inte finns mkt jag kan göra åt det. Jag gör min grej och hoppas att det smittar av sig.

2 kommentarer:

Berander sa...

Du är tämligen viral av dig, bara så du vet ;)

*kramas*

Dr Wannabee sa...

Tack :) Känns skönt att vara ett litet virus. ;)