25 oktober, 2009

Hud och veneriska sjukdomar


Det är så skönt med en lite lugnare kurs direkt efter en stor tenta.
Vår kurshalva läser hud, den andra har startat med internmedicin.

Jag har efter en del överväganden bestämt mig att under resten av hösten inte tacka ja till alla erbjudanden om projekt och extrajobb som kommer. Med viss risk att bli uttråkad, eftersom jag är så van att ha fullt upp hela tiden. Men jag behöver lugnet.
Den extra tiden ägnar jag åt att baka med barnen, träna och läsa skönlitteratur.

Hud ja, mycket prickar, solskador och sår, samt så klart sexuellt överförbara sjukdomar. Mycket krämer, kompressionsbehandling, kortison och suturer.
Vi har fått låna hem ett sutureringskit. Så jag övar tillsammans med barnen på att skära ut födelsemärken och knyta snygga knutar. Mina barn kommer bli mästerliga hudläkare, med tanke på den engagemang de visar när de skall rädda patienten(wettexduk).

Vi får gå på olika mottagningar, bla operation, PDT(Photo Dynamisk Terapi) och hudavdelning, psoriasismottagning och STD-mottagning. Får träffa en del patienter och även göra en del ingrepp. Jag fick pröva att göra en stansbiopsi, vilket var mycket pilligt, men rätt kul. Ni ser bild på en stans här bredvid, den trycker man in i huden där det finns en förändring(bedövning först) Det är som att trycka in i smör, mycket mjukare än man kan tro. Sedan fiskar man upp hudkolven med en nål och försöker klippa så långt ner som möjligt. Sen gäller det att inte biopsin sprätter iväg innan man fått ner den i burken med formalin.

2 kommentarer:

Berander sa...

Nice. En skön blogg till att prenumerera på :)

Undrar just om inte änglar finns ändå? ;)

Dr Wannabee sa...

Klart änglar finns, något kan man få tro på mitt i den bistra naturvetenskapliga sanningen.
Välkommen