23 september, 2009

slemfasen och serologilabb

Har nått till slemfasen i min långvariga virus-infektion. Hostar o fräser *bläk*













Hade en kul labb idag, vi har tagit venprover på varandra och idag var det dags att analysera vilka och hur stor mängd antikroppar vi har mot vissa sjukdomar: Vattkoppor, Hepatit B, EBV och Herpes typ 1

Skall kanske nämna att man kan få antikroppar på bla dessa två sätt; antingen via vaccination eller genomgången sjukdom.

Jag visste att jag borde ha antikroppar mot vattkoppor, för det hade jag när jag var 5 år och hepatit B är jag fullt vaccinerad mot, och mycket riktigt jag hade ak i riklig mängd.

Det spännande var EBV, har man inte haft det som barn kan man få körtelfeber som tonåring eller ung vuxen. Ngn skojade om att om man växer upp i skyddade miljöer tex ej gått på dagis, så är risken/chansen större att inte råka på viruset som barn, och då får man körtelfeber när man börjar pussas som tonåring.
Jag är dagisbarn =) och ja, jag var positiv, fick se en fin bild med immunoflouroscense( som bilden ovan) dom lysande cellerna är märkta med en ak som har en liten lysande flagga.

Nästa spännande prov var HSV-1 dvs herpes som orsakar munsår i första hand.
ca 70% i Sverige har haft den infektionen. Men jag har ALDRIG haft munsår, så jag tänkte att jag tillhörde de negativa 30%. Men nej, jag var positiv för den med.
Skönt, jag har skydd mot att få en primärinfektion, och jag verkar inte ha anlag för att reaktivera viruset.

Intressant förmiddag, och sedan lite seminarieförberedande plugg med kompisarna på em.

Inga kommentarer: