10 maj, 2009

Infektion

Tiden går fort, och jag har haft fullt upp med allt möjligt. Är med i olika arbetsgrupper och det är möten nästan varje vecka. Barnen har en hel del på schemat nu när det är vår. Dottern skall börja ny skola så det är en hel del pyssel med det.

Men konsultationskunskapskursen är avslutad och godkänd. Patologitentan godkänd den med. *Yippey*
De som inte klarade tentan skrev omtenta igår, jag är glad att jag slapp det.


Imorgon är det 2 möten ett om klinisk träning och ett kårmöte, och jag måste stressa från sjukhuset för att hinna med det första av dem. Jag klagar inte, det är frivilligt, och jag gör det av eget intresse men ibland är det körigt.

Infektionskursen började för 2 veckor sedan. det är en kombinerad kurs i infektion och immunologi. Och den första riktiga kliniska kursen. Så vi är på skolan och har föreläsning och labbar. Fick testa mitt serum och se vilka antikroppar jag har mot difterivaccin. :)
Sen är vi på sjukhus och träffar patienter. Vi läser journaler och går igenom medicinlistor. Får fundera på vilket antibiotika som
passar bäst.

Bild: Vår grupps illustration av olika antibiotikas verkningsmekanismer på bakteriens ribosom.

1 kommentar:

Dr. Jollan sa...

wooow ett inlägg ;) äntligen! :P