21 januari, 2009

Obduktionsdemonstation

Fick gå upp extra tidigt idag för obduktionsdemonstration innan föreläsningen. Och jag kan med säkerhet säga, jag kommer inte bli patolog!

Bara arbetsmiljön var hemsk. Ingen ventilation alls. Lokalerna ser inte ut att vara renoverade sedan sjukhuset byggdes.

Hur kan läkarna acceptera att stå och jobba i en sådan arbetsmiljö? Lukten och miljön gjorde att jag kände mig queezy hela morgonen och var glad när föreläsningen började så jag kunde gå därifrån.
Puuuh...



















Det jag lärde mig/såg var coronaratherioskleros, mystiska förändringar i pancreas. Jag fick se en stent inlagd i gallgången. Mer atheroskleros runt/på aortaklaffen och i aorta, inklusive nekrotiska ställen. Det är lätt att förstå att plack kan lossna och åka iväg till mindre lämpliga ställen. Mest plack ovan truncus coeliacus, förklarat som att det ofta är mkt turbulens i blodflödet där. Ingen scleros i renalartärer(vilket det inte brukar vara). Postmortala förändringar i magsäck och esofagus. En lacunär infarkt i hjärnstammen.

Slutsats: Ja det var lärorikt, och NEJ det var inte trevligt.

Bild: Theholisticcare.com

Inga kommentarer: