08 november, 2008

Transplantationer

Eftersom jag arbetat länge på IVA har jag kommit i kontakt med många patienter som får ett organ. Lever och njure är de vanligaste.

Jag tycker det är så fint, de kommer in dödssjuka, och åker från avdelningen med sitt liv tillbaka. Tack vare att en medmänniska donerat något som skulle gått till spillo annars.

Har du lämnat din åsikt om donation? Oavsett om du vill donera organ eller inte, lämna din åsikt på https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Berätta också för dina närmaste om vad du bestämt dig för, så om olyckan är framme, att de inte blir överraskade av din vilja.
---------------------
Tavlan är målad av Sir Roy Calne, och bilden kommer från: Art, Surgery and Transplantation, Sir Roy Calne.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Organdonation är för vissa ganska svårt. För egen del är det ett lätt val att donera mina organ och något även mina närstående vet om. Jag gillar också målningen av Sir Roy Calne. Illustrativ.

Dock fick din nya titelbild mig att hoppa till en aning. En blandning av mycket.

Dr Wannabee sa...

Oj, nu undrar jag vad du menar, var det för kraftigt med en hand och skalpell.
Jag tycker bilden är stilistigt vacker.

Dr. Jollan sa...

Klart man ska donera :), men det är nog så att många "vanliga" människor inte tänker på det förrän de på något sätt kommer i kontakt med en situation där antingen de själva eller någon de känner behöver ett organ.

Kul att du gjort om på sidan :)

Fredrik sa...

Jo den är stilistiskt vacker även i mitt tycke, men jag finner också bilden lite lätt skrämmande. Främst beroende av ljussättningen och färgtonen och inte motivet i sig.

Dr Wannabee sa...

ok. :)