26 november, 2008

Så glad

Muntan idag gick superbra:

Först var det ytanatomi. Dvs vi visar på oss själva eller kurskamraten.
Mina frågor var.
Förklara och demonstrera coxae vara/valga och vad följderna blir i knä och fotled.
Ytprojektion av inre organ - gallblåsa, duodenum och pancreas.

I dissektionssalen fick jag frågan:
Thorax viscera - övriga mediastinala strukturer(=allt utom organ)

Jag är nöjd med min prestation förutom att jag inte kunde påvisa n. frenicus, preparaten var så ihoptorkat och jag hade inte fått den visad för mig ordentligt innan. Jaja, jag visste iaf var den ska gå i teorin.

En av lärarna använde mig som facit för en annan student, vilket var rätt jobbigt. Han tyckte jag skulle avgöra om studenten svarat rätt. (han vet att jag är sjuksköterska och frågan gällde i.m inj.)
Frågan var eg. rätt enkel, "var sätter du en intramuskulär injektion?" Det blev alldeles galet när studenten visade. Han visade medialt i laterala nedre kvadranten. (nästan mitt på rumpan)

Det blev pinsamt för alla i rummet när den teoretiska sprutan flyttades fram och tillbaka, innan jag guidat den rätt. Men han blev godkänd ändå.

Den situationen vill jag inte hamna i igen, om ngn lärare vill använda mig som facit, så skall jag säga ifrån direkt. Enda orsaken att jag inte sa ifrån från början var att jag var övertygad om att svaret skulle bli rätt.

Nu börjar tentaplugget på allvar, fast det blir lättare nu när vi redan har alla strukturer klara för oss.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Snyggt jobbat!

Men lite förvånande att man inte vet var man ska sätta en i.m injektion. Annars kan man för all del penetrera lårmuskeln också.

Dr Wannabee sa...

Ja jag var också förvånad. Men mest förvånad över att behöva ta den rollen på ett muntligt förhör.

Dr. Jollan sa...

yey!! grattis :)

Fredrik sa...

Det förstår jag. Tycker inte man som student ska behöva ta den rollen oavsett. Dåligt gjort av läraren i mitt tycke.

Dr Wannabee sa...

Dr Jollan: Tack :) Lycka till med muntan i fysiologi!

Doktoranden: Ja, jag tror han tyckte det skulle bli pinsamt att behöva underkänna, så då ville han lasta av sig ansvaret på mig. Det blir en skriftlig tenta också så man slipper inte igenom med för lite kunskaper.