21 november, 2008

Att kasta sig ut i det okända.


Jag blev inspirerad av Doktorandens inlägg

För 3 och ½ år sedan började jag på komvux och anmälde mig till högskoleprovet. Jag gick från en trygg och ekonomiskt stabil tillvaro till något helt okänt. Varför då?, varför ta risken?
Jag hade ingen aning om hur det skulle gå med naturstudierna och jag var vettskrämd för att skriva HP, tänk om jag var skitdålig? Jag ville inte ha svart på vitt att jag "sög". Men efter en hel del tvekan och nattliga samtal med maken tog jag steget.

Att våga kasta sig ut i det okända för att möta något nytt, det var det jag gjorde när jag sökte läkarprogrammet. Det som fick mig att våga, var tanken på hur jag skulle se tillbaka på mitt liv om jag lät bli. Diarium 5½ år har som ledord, Astrid Lindgrens berömda citat ur Bröderna Lejonhjärta:
"Det finns vissa saker man måste göra, annars är man ingen människa utan bara en liten lort."

Jag vill varje dag vara stolt över det jag gör.
Varje människa har i sitt liv möjliga förändringar, möjliga vägar till utveckling, man kan ta dom eller låta bli.

Men, man har ett val.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Trevligt att inspirera.

Ja, man har alltid ett val.

En helt och ren personlig åsikt är att jag tror du gjort ett fantastiskt val.

Dr Wannabee sa...

Tack :)